top of page
Szerző képeCinti

Reggeli kilátással - Kulináris kalandok Ceylon szigetén

Frissítve: szept. 26.

A srí lankai konyha finomságai hotel ajánlással kiegészítve

Srí Lankát az Indiai-óceán gyöngyszemeként is emlegetik, ám nemcsak lenyűgöző tájairól és gazdag kulturális örökségéről híres, hanem az ízletes konyhájáról is. Ha pedig a gyönyörű panorámát tudjuk párosítani a mesés finomságokkal, akkor az megfizethetetlen. Minden másra ott a master card! Szeretek új helyeket felfedezni, ahol a helyi konyhával is előszeretettel kísérletezek, legyen szó sült bogarakról Thaiföldön, vagy egy fűszeres curryről reggelire Srí Lankán. Ebben a cikkben arról írok, hogy miket kóstolhatsz meg, ha ide utazol és adok néhány tippet is a hotelek tekintetében, ahol pazar kilátással foglalhatsz szállást teljesen baráti áron.

A szigeten nagyok a távolságok és autóval is elég hosszú tud lenni az út. Ha szeretnél több régiót is felfedezni, mint például a Kulturális háromszög, vagy Galle és környéke, akkor mindenképp úgy tervezz, hogy több helyen fogsz megszállni, Itt nem igazán opció az, hogy egy bázisból meg tudd oldani az egészet. Ezen felül útközben a helyi konyhába is betekintést nyerhetsz azzal, hogy beülsz valahova egy ebédre vagy vacsorára. Szuper lehetőség még a szállásokat reggelivel foglalni, mivel szinte mindenhol lehet az angol reggeli helyett srí lankait választani. Mi a kettőt ötvöztük és nem maradt bennünk hiányérzet.

Az első szállásunk az Arangala Forest Lodge volt Naulában. A szálloda kialakításánál a hangsúly a természet közelségén alapszik, ami szerintem egészen különleges élményt nyújt a vendégeknek. Eldugott helyen van egy erdős részen, ahova egy keskeny út visz fel. Egy hatalmas, különálló villát foglaltunk le itt, ami a fák között bújt meg a domboldalon. Különös volt a kialakítása is, mert a fürdőszobának úgy oldották meg a tetejét, hogy egy részen nyitott volt. Így például az esti eső locsolta a zuhany mellé ültetett nyövényeket, illetve rendszeres vendégeink voltak a kisebb békák is. Aki ettől cidrizik, annak problémát okozhat, de nekem bejött. Reggel felkelve a fák közül kikandikáló napsugarak fényében úszott az egész villa, hála a hatalmas üvegablakoknak. A szálloda közelében található nevezetességek, mint Sigiriya és Dambulla, mind könnyen elérhetők. Egy éjszakát 2 főre reggelivel kb 24000 Forintért foglaltunk, ami persze időszakonként eltérhet. Kicsit eldugott helyen van, de az étterem teraszáról élvezhető kilátás és a pazar reggeli mindent megért. A személyzet végtelenül kedves, udavarias és elképesztően figyelmes volt, igazi vendéglátásban volt részünk.

Itt kezdtük el az ismerkedést a srí lankai konyhaművészettel. Ádi meg is jegyezte, mikor első reggel a tradicionális, helyi reggelit választottam, hogy merész vagyok. Füszeres volt ugyan, de nekem szerencsére elég acélos a gyomrom, maximum egy vírus, vagy a török csapvíz tudja szétcsapni, mondjuk ezek kinek nem? Viccet félretéve, akik nem annyira kedvelik vagy bírják az ilyen ételeket, óvatosan kírésletezzenek, ugyanis az olyan fűszerek, mint a chili, a gyömbér, a kurkuma és a curry erősen dominánsak. Az ízvilág kialakulása és fejlődése szorosan összekapcsolódik az ország történelmi háttérével. A régi időkben Srí Lanka kereskedelmi központként is funkcionált így megfordultak itt az indiaiakon kívül az arabok és a kínaiak is. Ők hozták ide a teát, valamint a fűszereiket és a curry alapanyagait. A nemzeti konyha alapja a rizs és a curry. Utóbbiból a legnépszerűbb a lencséből készült dhal curry (az egyik személyes kedvencem). Az egyik bevett hozzávaló még a kókusztej, így a laktózérzékenyek is könnyebben találnak maguknak finomságok. Nagy húskedvelő vagyok, viszont az itteni vega ételek minden várakozásomat felülmúlták és őszinte rajongójuk lettem. Reggelire megkóstoltam a kiribatot, ami nem más, mint rizs kókusztejben megfőzve, dhal curryvel és kukul mas curryvel (csirkéből és zöldségekből készül kókusztejjel) tálalták. Egy másik alkalommal pedig korong alakú rizsmetéltet, azaz string hoppers-t választottam különböző curryvel és pol sambollal kiegészítve, ami egy kókuszreszelékből készült, chilis-limeos feltét. Mindezt megkoronáztam egy-két csésze ceyloni teával és csodáltam a hegyek mögött felkelő napot az étterem ablakain keresztül. Ezek kombinációja végtelenül megnyugtató, békés érzés a hétköznapi, rohanós, kávéból és többnyire granolából álló reggelik után. Ezután jöhetett bármilyen túra, hőség, romok vagy hosszú utazás, készen álltam! Itt próbáltam ki először az egyik nevezetes srí lankai édességet is, a watalappam-ot. ami kókusztejből főzött, tojásos, fűszeres puding,

A másik szállásunknál egyértelműen a kilátáson volt a hangsúly, ugyanis csak egy éjszakát töltöttünk ott. A Ceyloni Panorama Resortra esett a választásunk Kandy városában, ami pazar panorámával kecsegtetett. Ebben nem is csalódtunk. A reggel ébredező, álmos hegyek mögött kibúvó narancs színű napkoronggal indult a másnap. A sugarak megcsillanatak a völgy ködfoltjain és lassan az egész folyó életre kelt. Nem győztünk betelni vele. A teánkat iszogatva és a reggelinket falatozva csak csodáltuk a tájat az étterem teraszán. Sajnos ennyi jót tudok mondani a helyről. Maga a hotel csalódás volt. Egy leharcolt szobát kaptunk, ami nagyon pici volt és nem a legtisztább. Ami tovább rontotta a helyzetet, hogy a személyzet sem volt a helyzet magaslatán. Itt is reggelivel foglaltunk, ami egy éjszakára, két főre kb 16 500 Forint volt. A neten olvasott értékelések alapján sejtettük, hogy nem lesz a legjobb szállásunk. Egy éjszakára éppen belefért, de ha teheted, inkább keress mást.

Itt még közel sem ért véget a kalandozásunk a srí lankai gasztronómiában, ugyanis utunkat folytatva beültünk egy étterembe Nuwara Eliyában a tervezett vonatozás előtt. Semmi extra nem volt, egy bevesárló központ food courtját választottuk az idegenvezetőnk tanácsára. Itt egy főételt meg tudunk venni 1500-2000 rúpiáért (1800-2300 Ft), attól függően mit választunk. Fontos megemlíteni itt, hogy Srí Lankáról általában elmondható az, hogy a magyar viszonylathoz képest olcsón tudunk jókat enni. Ezen a helyen Lamprais-t választottam, ami a egyébként a holland gyarmatosítók által meghonosított étel, A rizst gőzölt rizs fasírttal, padlizsán curryvel, sült csirkecombbal, belacan-nal (fermentált rákpaszta), illetve seeni szambollal (hagymás, halas golyó) tálalták banánlevélen. Ádi csirkés kottut választott, ami pirított, szaggatott roti kenyérből állt zöldséggel és tojással keverve. Mindkettő kiadós volt és ízlett is nekünk. A kottuhoz járó szósz, illetve a lamprais különböző feltétei elég fűszeresek voltak külön-külön, de összességében ez nekem nem volt olyan nehéz vagy intenzív, mint a hagyományos curryk.

A végére maradt a szállások közül az én abszolút kedvencem, a Lavendra Paradise Ellában. Itt szintén csak egy éjszakát töltöttünk, amit reggelivel 2 főre 21 600 Forintért foglaltunk. Tiszta volt a szobánk, tágas és a személyzet/tulajok minden várakozásunkat felülmúlták a figyelmességükkel. Egy szűk, meredek úton jutottunk fel oda, ahova autóval nem annyira könnyű behajtani, így lejöttek értünk, meg a csomagokért tuktukkal. A mai napig nem tudom, hogy a 2 bőröndünk a 2 hátizsákkal, kettőnkel, plusz a sofőrrel hogy fért be egyetlen tuktukba. Érkezés után ceyloni teával, banánnal és egy kis keksszel kedveskedtek. A teraszunk ismét hegyekre és, kapaszkodj meg, egy távoli vízesésre nézett. Hihetetlen látvány volt, de tényleg. Mikor kint ücsörögve figyeltük a naplementét és hallgattuk a madarak csicsergését ugyanaz a béke, és nyugalom szállt meg, mint az érkezésünk utáni első reggelen. Ha Ellában keresel szállást, ezt jó szívvel ajánlom. Maga az épület még nincs befejezve, a felső szint építés alatt van, de ez semmit nem vesz el az élményből. A reggelink mesés volt, gyümölcsök, joghurt, pirítós, lekvár, ceyloni tea és persze az elengedhetetlen helyi ételek a saját teraszunkon. Nagyon örültem annak, hogy itt is valami újat kóstolhattunk meg, ami a frissen készített hopper volt, vagy más néven appam. Ez egy kókusztejből készült palacsinta, amit a reggelihez szoktak tálalni és jól kiegészíti a curryket.

Ha Ellában jársz, akkor jó szívvel ajánlom a Café Chill-t is. Nagyon hangulatos és népszerű hely. Mi itt vacsoráztunk és nagyon jó élményekkel jöttünk el. Maga az étterem elég nagy, de felkapott is, így vagy foglalj előre, vagy ne a legforgalmasabb időszakban érkezz. Ez egy modern, laza hely, ahol a felszolgálók folyamatosan sürögtek-forogtak. Itt nem kifejezetten a hagyományos, helyi ételeket választottuk ugyan, de azért ittunk egy pohár arrackot. Ez a helyi szeszesital és cukornádból, vagy kókuszcukorból készítik.

Ugyan nem sok étteremben voltunk és nem próbáltunk ki egy igazán autentikus, helyi talponállót sem, mégis azt gondolom, hogy nem szendvedtünk hiányt semmiben a kulináris élvezeteket illetően. Remélem Te is kedvet kaptál hozzá!

Köszi, hogy elolvastad! Felkeltettem az érdeklődésed? Nézd meg a kapcsolódó cikkeket is és ha kérdésed van, írj nekem, vagy hagyj kommentet!