top of page
Szerző képeCinti

Tömegturizmus - hogyan kerüljük el az utazás egyik árnyoldalát

Mindig érdekelt az ókori történelem, így Egyiptom és a kultúrája örök szerelem, mióta először ott jártam. Sosem felejtem el, hogy mit gondoltam akkor, amikor a Gízai-fennsíkra megérkezve megpillanthattam a híres piramisokat, és itt jön a csavar, a kairói panelházakkal a háttérben. Arról nem is beszélve, hogy több eszelős turistacsoporttal versengve kellett megpróbálnom egy olyan képet készíteni, amin lehetőleg csak én vagyok. Az első gondolatom az volt, hogy a Viasat Historyn ez nem így nézett ki. Szerintem sokan jártak már hasonló cipőben, amikor megérkeztek egy rég vágyott helyre vagy megpillantották a várva várt látványosságot.

Ilyen esetem volt a Mona Lisával is, de annyi különbséggel, hogy ott számítottam arra, hogy kisebb, mint amekkorának a képeken tűnik. Arra viszont nem, hogy egy teremnyi ember fog sorban állva hömpölyögni legalább fél óráig, hogy egy képet készíthessen, miközben rátaposnak egymás lábára, vagy belekönyökölnek a másikba. Ha főszezonban utazunk, akkor elkerülhetetlen, hogy rajtunk kívül sokan mások is pont ugyanakkor és ugyanoda látogassanak el. A személyes preferenciám az, hogy az ilyen helyzeteket lehetőség szerint megelőzzem. Nem kedvelem a tömeget, nem szeretem azt, hogyha toporognom, nyomorognom kell azért, hogy valamit láthassak, vagy stopperrel mért időm legyen egy fotó elkészítésére.

Hogyan is lehet elkerülni a tömeget és a maximumot kihozni az utazásodból? Itt van néhány tipp, ami nekem eddig bevált.

Utazz főszezonon kívül

Ha egy mód van rá, érdemes elő- vagy utószezonban, esetleg szezonon kívül foglalni az utunkat, aminek két kellemes vonzata is lehet. Egyrészt az árak jelentősen kedvezzőbbek, hiszen kisebb a kereslet, könnyebben találunk jó fogásokat. Másrészt az embertömegeket is megúszhatjuk, ugyanis az utazók nagy többsége főszezonban megy. Az időjárás az, ami ilyenkor kiszámíthatatlanabb, vagy kellemetlenebb lehet (esősebb, hidegebb, mint főszezonban), így mindenki maga döntse el, hogy megéri-e ez a kockázat azért cserébe, hogy kényelmesebben tudjon felfedezni. Azt azért meg kell említeni, hogy több déli országban ezzel elkerülhető a rekkenő hőség is, tehát aki nem bírja, vagy nincs hozzászokva, nem fog szublimálni a 40+ fokban. 2023-ban voltam Párizsban, és a tapasztalatom szerint a főszezonon kívüli időszak egészen élhető volt. Februárban jártam ott, az időjárással is szerencsém volt és csak a Louvre előtt kellett egy kicsit sorban állni, ami viszont teljesen érthető.

Utazz egyénileg

A nagy, csoportos utazások kényelmesek, nem kell foglalkozni szinte semmivel, csak azzal, hogy a megszabott időben a megbeszélt helyen legyünk. Azonban sokszor ez azt is jelenti, hogy legalább egy busznyi emberrel utazunk együtt. Ha egyénileg foglalsz és saját magad barangolod be az adott helyet, akkor te döntöd el mikor és hova mész, melyik látványosságra mennyi időt szánsz és rugalmasan tudod alakítani az útitervedet annak érdekében, hogy elkerüld a tömeget. Ha helyi túravezető mellett teszed le a voksod, akkor az ő személyes tapasztalata is segíthet ebben. Lehet az utazásod megtervezése melósabb lesz kicsit, de hidd el, megéri!

Kerüld a népszerű lokációkat

Mindig csábító az, hogy a legismertebb helyekre és látványosságokra fókuszáljunk, azonban jó eséllyel ezek azok, amik a legzsúfoltabbak is lesznek. Ez okozhatja azt, hogy hetekkel előre kell jegyet váltani, és még akkor is órákat kell sorban állni, hogy valahova bejussunk. Érdemes keresni a rejtett kincseket és azokra hangsúlyt fektetni. 2023-ban a legzsúfoltabb célállomások között volt Amszterdam, Athén, Bali, Barcelona, Miami, Párizs, Phuket. Kíváncsian várom a 2024-es listát!

Sokszor az a tapasztalatom, hogy az átszállástól, vagy a túl hosszú repüléstől való tartózkodás erősen korlátozza az utazástervezést. Érdemes megnézni, hogy 1 vagy akár 2 átszállással milyen távolabbi hely elérhető. A repülési idő sem mindig olyan borzasztó, mint azt elsőre gondolnánk és kapcsolt járat esetén a bőröndünkkel sem kell bajlódni. Az meg csak ráadás, hogy könnyebb a dolgunk, hogy egy kevésbé zsúfolt célállomást válasszunk. Mindent összevetve, ha ragaszkodsz az úticélodhoz, fontold meg az első pontot és jól gondold át, hogy mikor utazol..

Foglalj előre, ahol csak lehetséges

Ha előzetesen tájékozódunk és megtervezzük az utazásunkat, akkor ne felejtsük el megnézni, hogy hova ajánlott előre jegyet váltani. Például a londoni Warner Bros. Harry Potter stúdióba bő egy hónappal előre kellett megvennünk a belépőt. Még úgy is majdnem lecsúsztunk róla, hogy októberben mentünk, ami az időjárás miatt nem feltétlenül a legnépszerűbb időszak. Érdemes rászánni az időt, mert sok helyen az előre váltott jegy nem csak azt jelenti, hogy fix időpontban be tudunk jutni. hanem azt is, hogy akár sorban állás nélkül megtehetjük ezt. Ma már az internetnek hála számtalan esetben könnyen megoldható ez, gyakoriak az online akciók is.

Fesztiválok és ünnepnapok

Jusson eszünkbe utánanézni annak, hogy a kiszemelt időszakban az úticélunknál vagy a közelében van-e bármilyen fesztivál, esetleg helyi vagy nemzetközi esemény. Az adott hely nemzeti és vallási ünnepeit illetően is ajánlatos tájékozódni, mert nagyban befolyásolhatja az utazásunkat (pl. ramadan időszak Egyiptomban). Ilyenkor megváltozhatnak a napirendek, a nyitvatartások illetve a helyiek is nagyobb valószínűséggel utaznak az országon belül, megnövelve a zsúfoltságot. Ez nem mindig elkerülhető, sőt, van amikor az adott esemély a konkrét célja az odalátogatásnak, akkor viszont legyünk tudatában a következményeknek (pl. Thaiföldre utazni karácsonykor világszerte népszerű választás).

Kérdezd meg a helyieket

Mindig adott a lehetőség, hogy a helyiektől tájékozódjunk és egy kis "bennfentes" információhoz jussunk. Abban is tudnak segíteni, hogy hol bukkanhatunk rejtett természeti kincsekre, eldugott látnivalókra, csendes partszakaszokra, vagy egy népszerű helyen hogyan tudjuk elkerülni a tömeget. Ne féljünk tanácsot kérni tőlük, nem fogjuk megbánni!

Mit tegyünk, ha a fenti javaslatok nem tűnnek reális opciónak?

Mérlegeljük mindig azt, hogy mi az, amit mégis módunkban áll megtenni a tömegek elkerülésének érdekében. Lehet, hogy muszáj főszezonban utazni és ragaszkodunk mondjuk Athénhoz, mint úticél. Ekkor vizsgáljuk meg a többi lehetőséget is. Például a google segítségével megnézhetjük a valós idejű látogatottsági adatokat is, akár óránkénti lebontásban számos nevezetességnél. Tudunk előre jegyet venni? Nagyszerű! Oda tudunk érni a múzeumhoz nyitás előtt, hogy az elsők között bejussunk? Príma! Lehet van, ahova pont, a zárás előtti órákban érdemes menni, akkor alakítsuk úgy a napi programunkat. Hétvége vagy hétköznap? Általában az utóbbi lehet kedvező választás, hiszen a helyiek nagy valószínűséggel dolgoznak napközben. Térképezzük fel azt is, hogy mit érdemes még megnézni az úticélunk közvetlen közelében, ami esetleg ellensúlyozhatja a tömegturizmus érzést. Ha mégis egy híres fesztiválra, világméretű sporteseményre látogatunk el, vagy Párizsba visz az utunk júnisuban, akkor az egyetlen dolog, amit tehetünk, hogy felkészülünk a tömegre és a hosszú várakozásra. Így nem lesznek naiv elvárásaink, és nem is csalódhatunk.

Köszi, hogy elvolvastad! Ha tetszett a cikk és hasznosnak találtad, ne felejts a szívecskére kattintani jobb alul és oszd meg másokkal is!